Eiropas Alternatīvo degvielu observatorijas (EAFO) dati atklāj, ka Islande un Spānija ir vienas no lētākajām vietām Eiropā, kur uzlādēt elektromobili, atrodoties ārpus mājām, savukārt Norvēģijā un Slovēnijā ir visdārgāk.
Francija un Vācija, divas no kontinenta lielākajām ekonomikām, bija starp vairākām valstīm, tostarp Horvātiju, Itāliju, Dāniju un Zviedriju, kuru publiskās elektromobiļu uzlādes tarifi bija aptuveni vidēji Eiropā.
Lai standartizētu pētījumu, aprēķini tika veikti, pamatojoties uz tipisku līdzstrāvas ātrās uzlādes sesiju Tesla Model 3, kas ir otrs populārākais elektromobilis Eiropā aiz Tesla Model Y.
EAFO pētnieki noteica 25 minūšu uzlādes laiku, lai no sabiedriskajām uzlādes vietām akumulatoru uzlādētu no 10 % līdz 80 %, izmantojot datus par cenām, kas iegūti tieši no uzlādes punktu operatoriem (CPO).
Islande ir lētākā vieta uzlādei
Islande tika atzīta par lētāko vietu Eiropā, kur uzlādēt Tesla Model Y – 2,89 eiro par 100 km, nedaudz apsteidzot Portugāli, kur autovadītājiem par to pašu attālumu jāmaksā 3,18 eiro. Trešajā vietā ierindojās Somija, kur autovadītāji par līdzstrāvas ātro uzlādi maksā 4,63 eiro.
Lai gan Islande ir neliels tirgus, tā ir kļuvusi par spēcīgu elektromobiļu izplatītāju, jo īpaši tās galvaspilsētā Reikjavīkā. Tās bagātīgie atjaunojamās enerģijas resursi ir palīdzējuši samazināt EV uzlādes cenu.
Norvēģija bija visdārgākā vieta Eiropā, kur maksa par 100 km nobraukšanu bija aptuveni sešas reizes lielāka nekā Islandē, proti, 18,93 eiro – cenu starpība ir 16,04 eiro. Slovēnija bija otrā dārgākā valsts ar maksu 17,02 eiro apmērā.
Dienvideiropā cenas bija atšķirīgas, un vislētākā cena bija Spānijā – 7,11 eiro, tūlīt pēc Portugāles. Bulgārijā (7,34 eiro), Itālijā (9,12 eiro), Grieķijā (9,83 eiro), Maltā (9,83 eiro) un Kiprā (9,83 eiro) cena bija 2-3 eiro robežās no vidējās cenas reģionā.
Vācija un Francija bija starp vairākām Ziemeļeiropas un Centrāleiropas valstīm, kurās maksu likmes bija aptuveni 7-10 eiro. Igaunija un Vācija bija visdārgākās valstis šajā grupā, kur maksa par 100 km bija 9,99 eiro un 8,93 eiro, tām cieši sekoja Dānija ar 8,81 eiro.
Autovadītājiem, kas pārvietojas Francijā, nācās maksāt 7,26 eiro, kas ir nedaudz mazāk nekā kaimiņvalstīs pāri Lamanša šaurumam, Apvienotajā Karalistē, kur elektromobiļu vadītājiem bija jāmaksā 7,79 eiro. Austrijā maksa bija 7,88 eiro.
Enerģētikas ekonomisti uzskata, ka uzlādes izmaksu atšķirības Eiropā var skaidrot ar vairākiem faktoriem, tostarp elektroenerģijas avotu, nodokļiem un valdības politiku, jo valstīs, kurās ir daudz atjaunojamo resursu, izmaksas ir zemākas, jo tās ir mazāk atkarīgas no fosilā kurināmā importa. Turpretī valstīs ar augstiem nodokļiem, tīkla maksām vai atkarību no dārga importa, piemēram, Dānijā un Vācijā, cenas ir augstākas.
Nīderlande ir Eiropas līdere ar vairāk nekā 154 000 publisko elektromobiļu uzlādes punktu, kas atspoguļo valsts stingro apņemšanos ieviest elektromobiļus un gatavību investēt svarīgā elektromobiļu infrastruktūrā.
Vācijā un Francijā ir plaši EV publiskās uzlādes tīkli – abās valstīs ir vairāk nekā 125 000 publisko uzlādes punktu. Saskaņā ar EAFO datiem Vācija ar 130 828 punktiem ierindojas otrajā vietā aiz Nīderlandes, bet Francija ar 127 530 punktiem ierindojas trešajā vietā.
Vācija kā Eiropas lielākais automobiļu tirgus ir strauji palielinājusi elektromobiļu izplatības līmeni, un 2023. gadā elektromobiļi veidos vairāk nekā 25 % no jaunu automobiļu pārdošanas apjoma. EAFO dati par 2024. gadu liecina, ka šī tendence mainās, jo šā gada pirmajā pusgadā pārdoto akumulatora elektromobiļu skaits 184 000, kas ir par 16,4 % mazāks nekā tajā pašā periodā pērn.